zondag 16 november 2014

Van wit naar zwart

Al een tijdje zat ik er aan te denken om mijn buffetkast zwart te verven met krijtverf. Ik vond het allemaal te wit worden, te schattig. Dus zo gezegd zo gedaan. Zwarte krijtverf besteld van abbondanza via verftechnieken.

Laten we eerst even bij het begin beginnen. Ik wou graag een buffetkast hebben omdat we gingen verhuizen. Aangezien ik niet achter marktplaats weg te slaan ben soms, zocht ik daar naar een mooie buffetkast. Ik kwam op een pracht exemplaar en kon hem voor een prikkie overnemen. Een eikenhouten kast met prachtige vormen; gekocht om hem mooi wit te verven. Al ging dat niet van een leien dakje.. uiteindelijk 2 lagen grondverf en 3 lagen matte terpentine verf.. Zie hier het resultaat van hout naar wit;
























Ook in het wit is het toch een prachtige kast.. wie weet.. dat hij ooit weer gewoon wit wordt. Onze muren zijn taupe en daar vond ik wat donkerder toch wat warmer bij staan. Zie het resultaat van wit naar zwart;







































En zo is hij dus geworden! Hierboven is hij nog niet helemaal droog hoor. Hoewel ik voor de kleur zwart heb gekozen is hij naar mijn mening toch iets meer naar het grijzige toe.. maar ik vindt hem helemaal perfect zo! Omdat krijtverf erg vlekgevoelig is moet ik er nog wel een laag was overheen zetten.
Nog een laatste foto hoe hij er nu bij staat;







































Kwaliteit van de foto is helaas wel ver te zoeken.. Heb wel een canon camera maar ik ben de oplader kwijt, zit nog in een van de verhuisdozen.. wordt hoogtijd dat ik die eens even ga zoeken.. :) haha en mijn lampenpoot 'projectje' staat er toevallig ook bij op. Ook weer via marktplaats gescoord. Die zal ik over een tijdje ook laten zien als hij bewerkt is!

Ik wens jullie allen een fijne zondag! 

Liefs,
Mandy

21 opmerkingen:

  1. Hoi Mandy, jouw kast is echt super mooi geworden . Zo mooi in het zwart . Moest ik dit voorstellen aan mijn man om dat met de onze te doen, hij valt ter plekke neer.haha
    Ik heb het eens gedaan met een teaken kast , ik moet het nog aanhoren.
    Daarom duim omhoog.
    Liefs Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mandy,
    Ik heb ook zwarte verf van Abbondanza, Warm Black 030, en in het echt is dit eigenlijk antraciet. Ik vind het hier bij ons een prachtige kleur. Met witte krijtwas er op, zoals ik deed, krijg je een beetje een leisteen-look..
    Jouw kast is prachtig zo, staat heel erg warm...
    Ik wens je een heel fijne zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mandy,
    Ik vind het een hele durf, maar je kast is prachtig geworden.
    Hij staat daar ook al heel mooi.Ik ben gek op kruiken, dus daarbovenop de kast staat ook iets moois!
    En die kandelaar, mooi zeg, ik ben benieuwd wat je er van maakt!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoo wat een metamorfose! Mooi hoor!
    Staat toch iets warmer en sfeervoller dan wit!
    Knap werk!
    Fijne dag nog!
    Liefs Daniëlle ( thofhuisje.blogspot.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is ie mooi in het zwart Mandy....!!!...prachtig fijne zondag liefs Ria ...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om die metamorfose te volgen, ik heb zelf ook een kast van MP die nu nog licht is, maar ook donker wordt:) we blijven bezig toch.
    Ik vind het heel mooi staan!

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een hele geslaagde metamorfose. Ik denk dat ik het niet aan zou durven om een kast zwart te verven, maar ik heb het inmiddels op de blogs vaker gezien en telkens vind ik het erg mooi.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi hoor. In het zwart oogt ie een stuk stoerder! Ik vind het mooier staan.
    Ik ben benieuwd hoe de lampenvoet gaat worden!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd een stuk stoerder en hij komt veel beter over zo. Ik ga je volgen :))
    Fijne avond
    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het schattige is er nu vanaf, een mooie stoere kast is het geworden!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mandy wat mooi is je kast geworden....
    héél gezellig bij jouw !
    Fijne zondagavond nog
    en alvast een super week
    liefs kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De kast is héél mooi zo zwart .. ik hou daar ook wel van !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De kast is echt mooi geworden! Ik hou wel van zwarte kasten. Zo leuk om een kast een metamorfose te geven. Wat een likje verf al niet kan doen!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind hem super stoer in het zwart. Ik zou er geen wax over smeren. Zo is hij mat veel mooier. Ik heb op veel kasten krijtverf, en met een vochtige doek krijg ik alle vlekken er gewoon af. Het is jou keuze natuurlijk hoor....maar mat is hij zoveel mooier!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,

      Ik heb er nog geen ervaring mee, ik heb gelezen dat je er dan ook een blanke matte was/vernis over heen kon doen.. Vind hem zelf zo ook heel mooi, ik ga het eerst even proberen met een vochtige doek, dankjewel!

      Liefs,
      Mandy

      Verwijderen
  15. Gezellig, Mandy en heel mooi is de kast geworden. Zelf ben ik van `t wit, maar zo zwart is ook prachtig. Geniet ervan.

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, veel mooier als je het mij vraag..
    Ik vind het donkere veel 'luxer' staan.

    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Staat erg mooi dat zwart op je kast. Zo is ie veel stoerder geworden. En ik doe ook mijn kasten die met krijtverf zijn gedaan, gewoon af met een natte doek. Zelfs vingervlekken gaan er dan zo af
    :-)

    Lieve groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn kast is ook zwart: lijkt er wel wat op!
    Maar die van mij is met goedkope zeer matte verf gedaan: en dat bevalt dus niet! En je ziet er alles op....grrr. Ben benieuwd hoe jou het bevalt. Maar mooi is ie!!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi gedaan hoor, hij komt nu beter uit en donkere kleuren maakt het ook gezelliger.
    Vele grtjes Mien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig is je kast geworden oh ik hou er van. En je kandelaar wat een leuk idee zeg.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen