zondag 25 oktober 2015

Krijtlak, krijtverf, sealer....

In mijn vorige post vertelde ik over mijn buffetkast hoe vaak deze onderhand al wel niet geverfd is...
De reacties die ik daar op kreeg waren nogal uiteenlopend. De één is heel tevreden met krijtlak, bij de ander vlekt de krijtverf en bij weer iemand anders helemaal niet. Eindstand; wat moet je nou kiezen voor een resultaat wat er in je hoofd zit. 

Ik moet zeggen, boven heb ik een kast in de krijtverf staan in de kleur loam en daar heb ik totaal geen problemen mee. Logisch want het is een lichte kleur dus je ziet er vrij weinig op. In tegenstelling tot een kast in krijtverf in de kleur zwart. Op zwart zie je gewoon alles. Je hoeft het maar aan te raken en er zit een vlek op. En ja, het is best af te nemen met een (pluisvrije)doek. Maar ik heb geen zin om elke dag een kast af te gaan nemen, onze borden staan erin dus gebruiken wij de kast elke dag. 
Ik had veel over krijtlak gezien en gelezen bij andere bloggers, in tijdschriften en winkels. En ja, ik had ook alleen voor een sealer kunnen kiezen voor over de krijtverf (wat achteraf dus beter was geweest) Anyway, ik koos er dus voor om wat nieuws uit te proberen. Krijtlak besteld van P&O aangezien ik alles met dit merk geverfd heb tot nu toe. Ik kreeg ook reacties dat het wel meeviel hoe het glom.. nou echt niet hoor kijk maar mee;


 Tuurlijk had ik er rekening mee gehouden dat het nooit zó mat zou zijn als krijtverf maar dit was toch wel echt véélste glimmend!! Aan de zijkanten kun je het goed zien. Dus contact opgenomen met P&O en als oplossing 1L krijtverf en 1L sealer gekregen. Dit is het resultaat van alleen krijtverf (zo was hij dus eerst):


Je ziet dus echt duidelijk verschil. Nou, de kast een week of 2 zo gelaten zodat hij helemaal uitgehard was voor de sealer. Ik heb mijn hart vast gehouden hoor. Vond het bijna eng om het erop te smeren..
Opzich ben ik wel tevreden met het resultaat, maar hij is er wel een stuk minder mat van geworden. 
Zo is hij dus met krijtverf én sealer:


Duidelijk minder mat dan krijtverf, maar net mat genoeg. Volgens de verpakking moet je de sealer in meerdere dunne lagen aanbrengen. Ik heb er hier nu 1 dunne laag opzitten, en daar laat ik het ook bij. Het vlekt véél minder dus dat is fijn. Voor de stof gewoon met een stofdoek erover en klaar!

Ik denk dat krijtlak per merk gewoon heel verschillend uitpakt. Hoorde in de reacties veel over de krijtlak van CC dus misschien de volgende keer toch maar een ander merk voor mij. 
Van de week wil ik ook onze tv kast onder handen nemen, deze is als enige nog wit helaas. Ik wil het blad vervangen voor hout en de onderkant dan mat zwart maken. Plaatjes volgen uiteraard ;)!



Fijn weekend dames!
Liefs,
Mandy


24 opmerkingen:

  1. Je kast is erg mooi geworden. Gelukkig maar, want je hebt er heel wat werk aan besteed.
    Succes met je tv-kastje, ik ben benieuwd.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het ook een plaatje. Ben benieuwd naar t andere kastje maar ook dat komt helemaal goed.
    Fijne week

    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee wat een werk....heb hele andere ervaringen met krijtlak....nooit en echt niet glimmend. Misschien toch hole de keer CC proberen?Ik vind hem overigens wel heel mooi je kast!
    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind je kast ook erg mooi hoor zo......maar wat een werk is het geweest......
    Maar gelijk heb je......als je het doet wil je het ook goed hebben......herkenbaar ;)

    Ben benieuwd naar je volgende project.

    fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kast is heel mooi geworden , mag wel na al die lagen , wat een werk .
    Ook de kleur is echt heel mooi.
    Succes met het tv-kastje , komt helemaal goed .
    Groetjes
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De kast is erg mooi geworden. Ook ik heb verschillende kasten met krijtverf geschilderd. Ook CC, kleur gritti. Deze kast wordt veel gebruikt en wat mij stoort is dat het snel beschadigd. Jammer want de verf op zich is erg mooi en het resultaat was mooi mat. Heb nu een kast gedaan met Annie Sloan, kleur graphite. Afwerken met was en ik moet zeggen dat het resultaat mij niet tegenvalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het er goed uitzien, maar ja het gaat niet om mijn, maar om jou mening! haha. O ik vond de sealer ook zo eng om er op te smeren! Wij hebben in de keuken inbouwkasten, daar zitten we de hele dag met onze vingers aan, de koelkast zit er oa achter, ik wou dus ook echt sealer er over heen. Ik heb er een laag of 3,4 over de kalkverf heen gedaan zodat ik mijn vette vingers van het koken er echt af kan schrobben. Ik ben er erg tevreden over, nog steeds, hopelijk blijf jij het ook! Ik merkte zelf niet echt verschil qua glimmen tussen 1 laag of wat ik nu heb..maar dat vind ik ..hahah Ik ben benieuwd naar je volgende projectje!
    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kast is prachtig zo......fijne week liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is dus vooral een kwestie van uitproberen, maar ja...de verf is niet goedkoop, dus ik snap dat je het liefst hebt dat het allemaal in een keer lukt. Ik vind de kast wel erg mooi hoor!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kast is heel mooi geworden, wat een klus zeg. Ik heb 1 kast met krijtverf van CC en die is niet zo glimmend maar ook niet echt mat. Een beetje er tussen in. Ik heb er ook een met kalkverf behandeld, dat is matter maar wel kras gevoeliger. Dus ik hou het bij krijtverf denk ik .

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een flinke klus maar je kast is prachtig geworden.

    Groet, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh wat kan ik me je twijfels voorstellen wat te gebruiken, zo zitten wij ook al maanden over van alles te dubben. Goed dit te lezen want ook ik wil kasten gaan verven.
    Uiteindelijk vind ik je resultaat prachtig, maar wat je zegt het moet ook praktische zijn.
    Ik vind trouwens je biedemeier kastje prachtig.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een werk en je wilt dan natuurlijk wel dat het naar je zin is...
    Ik vind ook je kastje naast de bank erg leuk!

    Groetjes, Inge
    de Knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Mandy,

    Je ziet echt duidelijk het verschil op de 3 foto's van je kast, zie ook het lichte glansje na de sealer. Fijn dat hij niet te erg glimt en je tevreden bent anders zonde van al je werk.

    Ik heb de lak inmiddels ook besteld voor de tafel. Ik vind de kleuren die ik gebruikt heb (river silt, mineral white en ashes) alleen minder goed kleuren bij de rest van de kamer. Man en kinderen vinden het wel mooi en mag er niks aan doen dus de de lak gaat er toch maar op ;-) Over een paar weken / maanden wil ik m graphite (annie sloan) verven als ik groen licht krijg en m nog niet steeds niet vind matchen ;-)

    Groetjes

    Saskia (vind je kastje ook erg mooi naast de bank)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is vervelend! Als je ergens veel tijd in stopt en het resultaat is nog niet precies wat je eigenlijk wilde.
    Ik vind het een plaatje zo, geeft altijd sfeer iets zwarts in huis.
    Fijne dag! Groetjes, Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb nu net mijn houten keukenmuren in de krijtlak gezet van carte colori , en die zijn echt mat supermat en poederachtig ... mijn héél grote balusterlamp die heb ik in de krijtlak black smoke van p&o gezet en die glanst helemaal ... zelfs zo dat de kleur eerder blauw dan zwart lijkt ..... ik ga er nog met een andere over maar voor mij enkel nog verf van cc ...
    Je kast is wel prachtig !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zie, ligt echt aan het merk... Want iedereen die reageerde dat het wel meeviel qua glimmen gebruikte zelf cc.. Voor mij de volgende keer ook zeker cc!

      Fijne avond.
      Liefs
      Mandy

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Ja inderdaad , ik heb het bewijs in huis ... ik dacht eerst dat het aan de ondergrond van de balusterlamp lag , maar toen ik het op iets anders gebruikte glimde het ook , cc is wel supergoed en verft ook héél vlot !

      Verwijderen
  17. Wat een leuk blog heb je!
    En wat een gezellig huis!
    Echt ook alles keurig,daar hou ik van.
    Je tv kast stoort mij niet,want de apparatuur is ook modern,en je stylingsproducten maken het wel weer stoer.
    Ik heb je toegevoegd tot m'n persoonlijke favorieten....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb verf klaar staan van PTMD voor bijna dezelfde kast.....ben benieuwd of het goed gaat! Die van jou is uiteindelijk prachtig geworden, nu die van mij nog!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb de krijtlak van CC gebruikt op mijn tv kastje en ik vind ze echt wel mat. Zal inderdaad wel van merk tot merk verschillen. Ik vind je kast echt mooi geworden hoor!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi,

    Heb inmiddels de tafel vorige week in de lak gezet en bovenop 3 lagen. Je ziet geen verschil met 1 of 3 lagen. Het gekke is dat op bepaalde delen aan de poten ik een heel licht glimmertje ziet (echt heel erg licht en niet storend) en bovenop totaal niet. Ik ben er in iedergeval bij mee. Ik ga wel voor het volgende project ook carte colori proberen

    Groetjes,

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen