woensdag 6 april 2016

Gezond en Sportief

Ja, eigenlijk van die woorden die niet zo bij mij passen.. En dan vooral sportief niet! Maar of jullie het geloven of niet; ik sport sinds kort! Samen met mijn schoonzusje gaan we elke maandag avond 45 minuten aquaspinnen. En... het is nog leuk ook! en dan gezond eten.. ik vind het wel belangrijk maar ik hou ontzettend van lekker eten en dan vooral snacken. Tussendoor, overal, altijd.. En ik ben ook absoluut niet ongelukkig met mijn lichaam o.i.d. maar je kunt ook slank zijn en toch aardig wat vet hebben in je lichaam. Mijn vriend is al jaren heel bewust aan het eten, en die gaat ook 3x per week naar de sportschool en dan nog eens een dag zaalvoetballen. Elke avond een bakje magere kwark voor het slapen gaan en wat nootjes (bodybuilders voedsel?), waar haalt een mens zijn discipline vandaan? Ik zit eerder s'avonds op de bank met een verpakking vol lekkere koekjes. En dan eet ik er niet één, nee bijna de hele verpakking gaat leeg. Goed, je hebt het ene uiterste en het andere uiterste. Ik heb mezelf denk ik al wel een miljoen keer voorgenomen eens gezond te gaan eten, vooral minderen met suiker. Want de suikers zijn de boosdoeners. Niet alle suikers hoor! De natuurlijke suikers zijn een stuk makkelijker door het lichaam te verteren en daardoor een stuk gezonder. En daarbij heeft je lichaam het ook nodig! 

Ik denk zelf dat het belangrijk is om gewoon gevarieerd te eten en alles met mate. En daarbij een paar uurtjes per week sporten is genoeg om lekker fit te zijn. Je moet ook kunnen genieten van wat lekkers af en toe! Nog even terug naar aquaspinning! Ik werd helemaal enthousiast en bedacht me dat ik nog wel meer wou gaan sporten. (ja heel impulsief, terwijl ik de volgende dag dan denk, waarom wou ik dat zo graag?) Anyway, ik dacht dan kan ik mooi mee met vriendlief naar de sportschool dan is hij mijn personal trainer. Zag hij natuurlijk niet zitten.. dus moest ik thuis maar oefeningen met hem gaan doen (denk aan squaten etc). Gisteravond dus mee begonnen! Nou ik kan jullie vertellen dat ik hier zit met spierpijn in m'n billen en bovenbenen! Maar het voelt wel goed!! Hij gaat nu zelf 8 weken lang 'cutten' (is het verminderen van overtollig vetmassa, met behoud van spieren en kracht met als doel meer spierdefinitie te tonen) en daagde mij uit om mee te doen op mijn eigen manier.. dus geen suikers eten!  Dus ik ga deze heftige challenge aan haahha! Meteen flink aan het googlen gegaan voor gezonde maaltijden en tussendoortjes. 

Vandaag begonnen met ontbijten, crackers en kipfilet en een kopje thee. Voor de lunch bananenpannekoekjes gemaakt. Echt heel simpel en best wel heel lekker! 1 banaan en 2 eieren door elkaar heen, zelf heb ik het met de staafmixer gedaan zodat het lekker luchtig werd. 1 tl bakpoeder erdoor en bakken maar. Daar bovenop als beleg wat kiwi gesneden (dus de natuurlijke suikers:)) En wat zien ze er smakelijk uit  ;) (ik at er meer dan hier beneden hoor, zo klein hahah)



Net ook een paar kwarkbolletjes gebakken! Deze maakte ik eerder wel eens vaker. Lekker tussendoor maar wel bewust. Je kunt ze op verschillende manieren maken maar ik zelf maak ze met 250gr magere kwark, een handje vol krenten, 250gr speltmeel, 2 eieren, 1 el olijfolie, 1 el bakpoeder en een heel klein snufje zout. In plaats van de krenten zou je ook blokjes appel erin kunnen doen, met wat kaneel. Die ga ik de volgende keer maken denk ik :) Oja, ze lijken wel een beetje op mislukte oliebollen.. hahaha!



Nou dat waren ongeveer al twee hele dagen! Nu nog maar ruim 7,5 week te gaan :P Ik ben vooral benieuwd naar hoe ik me voel over 8 weken, of mijn huid veranderd.. Ik heb best last van puistjes en bultjes en rode vlekjes, nou heb ik van mezelf al wel een gevoelige huid maar we gaan het meemaken! Wellicht dat ik af en toe wel een heeeeel klein beetje smokkel hoor.. In het weekend mag het sowieso wel een dag :)

Vanavond op het diner: Quinoa, griekse salade en zalm uit de oven!

Fijne week allemaal!
Liefs,
Mandy

23 opmerkingen:

  1. Gave challenge! Goed plan!
    Heel veel succes ermee en bedankt voor de recepten. Ik ga ze zeker eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi heel veel succes met het gezonde leven. Ik blijf je volgen om te zien hoe het gaat.
    Groetjes van Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig hoor!
    Leer jezelf ook aan om etiketten te lezen want al zo je het niet denken, ook in kipfilet zit suiker.
    Denk aan glucosestroop en of dextrose.
    Maar het begin is in ieder geval gemaakt. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed van jou, het roer omgooien!
    Als je een tijdje bezig bent met bewust eten en leven gaat het bijna vanzelf.
    En er is zoveel lekkers zonder suiker!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je zult zien, na 7 weken wil je niet anders meer. Suiker is echt heel verslavend en als je eenmaal van je verslaving af bent is gezond eten veel en veel gemakkelijker. En een beetje sporten is toch heerlijk.
    Ik zeg: VOLHOUDEN
    Succes
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die banenenpannekoekjes heb ik ook eens gemaakt. Goed te eten, en een salade met quinoa is ook lekker.
    Ik kan mijn hele leven al eten als een bouwvakker zonder aan te komen, maar als je de 50 gepasseerd bent lijkt het toch wat te veranderen hihi.. Dus probeer gewoon wat op te letten, en ben sinds kort ook aan het sporten. Samen met mijn schoondochter lukt het goed, want dan heb je een stok achter de deur hè.
    Succes met sporten..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf zeg......ga dit op de voet volgen.....Al heel vaak geprobeerd....maar ha....ben net een beetje als jou....het is alles of niets bij me......1 koekje is niets.....meer meer ;)
    En zonder suiker ook geprobeerd.....maar valt niet mee....kun je volgens mij bijna niets meer eten.......chips niet.....koekjes niet......ja moet je alles zelf bakken misschien...maar tijd tijd.......dusse........ga al je receptjes volgen hier......morgen bak ik bananen pannenkoekjes....;)

    Succes.

    Fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, ik ben heel benieuwd hoe het jou vergaat. Ik ben zelf ook drie dagen bezig en tot nu toe gaat het aardig goed. Zet 'm op he?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook!! Heb je ook een doel gesteld voor jezelf? Liefs mandy

      Verwijderen
  9. Wat een leuke recepten! Je gaat zeker een verandering van je huid zien. Zelf heb ik dat ook ondervonden door het bannen van suiker. De eerste tien dagen zijn moeilijk maar daarna gaat het elke dag beter :)
    Fijne avond en succes met de uitdaging,Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat zijn hele verstandige plannen! Ik let al dertig jaar op mijn lijn, want ik hoef er maar naar te kijken of ik kom al aan. En door wat fysieke ongemakken is intensief sporten niet mogelijk. Ik ben blij dat we weer richting het mooie weer gaan, want dan mag ik graag fietsen. Dan nog eens de verkeerde suikers laten staan en dan verdwijnen de kilo's heel langzaam als sneeuw voor de zon ;-). Veel succes...ik hoop dat je ons op de hoogte houdt over de vorderingen.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zult zien als je serieus de suikers laat staan dat je er na een paar weken niet meer naar verlangt. Maar wees bewust van verborgen suikers: die zitten overtal in, écht overal. Dus zelfs vaak in kipfilet e.d.
    Ik merk aan mezelf dat als ik het een paar dagen niet zo serieus neem, ik gelijk weer trek in van alles en nog wat krijg en in een spiraal terecht kom. Dan maar gelijk weer een paar dagen streng zijn voor mezelf. En er zijn genoeg lekkere dingen die ook gezond zijn.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt overal zit het in! Ook in volkoren crackers bv.. Dan zou je echt heel veel zelf moeten maken en daar heb ik de tijd niet voor. Maar door nu de wel bewust bezig te zijn ga je naar wel op Letten. Dus ik eet wel bv die crackers en kipfilet, dus ik zal altijd wel wat suikers houden. Ik denk dat dat al 3/4e minder is dan dus dat is prima!

      Liefs
      Mandy

      Verwijderen
  12. Heel knap! Iedereen doet het zo op z'n eigen manier!
    Leuk! Suces!

    Lieve groet,
    Alberta

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh wat goed zeg. Ik ben samen met mijn dochter alleen wat gezonder gaan eten met ondersteuning van lifesum app. Zo leer je bewust worden wat je eet, en of je genoeg eet. Gek genoeg at ik te weinig. Ik kan absoluut niet lijnee, maar val nu toch of. Jouw banaan pannekoekje heb ik ook al eens gemaakt. En de broodjes ga ik binnenkort kort eens proberen, lijkt me lekker.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap hoor! Zelf let ik ook steeds meer op om minder suikers binnen te krijgen, maar het blijft moeilijk want het zit echt bijna overal in. Die bananenkoekjes heb ik ook al eens gemaakt, lekker! En meer fruit en vezels (smoothies met havermout) en de avondmaaltijd meer groente. Echt diëten is aan mij niet besteed want daar geloof ik niet in. Als je je eetpatroon zo drastisch veranderd zet je je lichaam aan tot jo-jo-en. Beter om kleine dingen stap voor stap te veranderen en zo je lichaam (en jezelf hihi) te laten wennen aan een ander eetpatroon. Tja, en sporten...blijf ik een hekel aan hebben, maar besef wel dat het moet (zeker na de 50!!).
    Ik wens je heel veel succes en heel goed dat je het nu al aanpakt. Daar heb ik zelf nu wel eens spijt van...Zet 'm op!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat super goed van je en ja dat ken ik, hoe lang houd ik het vol. De recepten zien er goed uit, dat wil ik nog wel eens gaan proberen. Veel succes, je kan het! :)

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb zeker 2 jaar suikervrij gegeten en ook nog een jaar gluten en lactose vrij. Je moet je er even in verdiepen en tijd maken om zelf wat dingen te bakken, maar dan gaat het eigenlijk heel makkelijk. Ik ben niet te zwaar, maar had een hoop vage klachten en erg moe, last van mijn buik.
    Ik heb op het moment even een terugval naar het ongezonde eten, door alle drukte baan, webshop en een huishouden.... Maar ik moet ook echt weer om....
    Heel veel succes!!!!
    Misschien nog een leuke tip de website www.puurhomemade.nl Hier vindt je lekkere recepten.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat knap van je. Zelf probeer ik ook een beetje op te letten. Maar ik blijf er helaas moeite mee hebben. Heerlijk lijkt het me je recepten. Ik wens je heel veel succes. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Knap hoor! Ben zelf ook een bourgondier maar sinds een week koolhydraatarm aan het eten. En het bevalt me eigenlijk heel goed! Wist niet dat er zoveel suiker overal in zit. Ik blijf je volgen hoor, veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk dat je hiermee bezig bent! ik heb me er ook in verdiept, en
    vind het erg interessant hoe die suikers in je lichaam werken.
    Helaas heb ik nog geen goede oven, omdat de keuken bijna verbouwd wordt
    maar wil er wel meer mee gaan doen! Ben benieuwd hoe het je bevalt!
    Suc6!
    Groet, Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk die recepten, maar moet er bij die bananenpannenkoekjes geen meel in? Nu is het meer een omelet met banaan.
    Succes met het sporten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee je moet het gewoon goed luchtig mixen, smaakt totaal niet naar omelet!

      Verwijderen